Showing posts with label Sekadar coretan. Show all posts
Showing posts with label Sekadar coretan. Show all posts

Friday, October 24, 2014

Salam Maal Hijrah

Assalamualaikm semua....

1 2 3 4 5 6 7 8... erk....8.... ye 8 bulan blog ni ditinggalkan sepi. Apalah yang jadi kat dalam ni ye... Tiba-tiba je semalam rasa teringin nak update... tapi hari ni baru hajat terlaksana. 8 bulan... kalau mengandung dah nak bersalin pun... kalau baby dah merangkak dah kan... itulah dia tahap kemalasannya... apa nak dikata.

Sepanjang 8 bulan pelbagai peristiwa dah terjadi... kita pun dah hampir sampai ke penghujung tahun... anak-anak murid akak yang Tingkatan 3 nya dah selamat menduduki PT3... cuma kertas jawapannya aja yang belum selamat disemak...masih ada lagi tu... yang tingkatan limanya... terus menghitung hari... berapa hari lagi ek?...9 hari... mak ai... itu maknanya along pun lagi 9 hari nak menduduki SPM... mulalah ibunya yang tak senang duduk... September hari tu Ateh ambik UPSR... dah macam2 cerita pulak UPSR tahun ni... dah rezeki Ateh gitu ye... terima je lah..

Aktiviti masak memasak? macam angin sepoi2 bahasa gitu.. tak lah macam dulu... nak kata tak ada langsung tu, kadang-kadang ada lah jugak...cuma kadang-kadang tu yang tak dayanya call pukul 3 nak ambik pukul 7... minta maaflah ye... kudrat akak ni bukanlah sepantas kilat... macam angin sepoi-sepoi bahasa jugak... kena slow and steady... dah tua-tua ni dah tak fokus sangat... kalau kalut-kalut nanti karang kuih-kuihnya ke laut.. ada yang 100gm disukat 200gm nantinya...

Diam tak diam bulan Jun hari tu dah 2 tahun akak tinggal kat Kuantan ni... dah masuk bulan Oktober ni pulak maknanya dah 3 tahun suami akak bertukar ke Kuantan... tak tau lah kali ni berapa lama pulak kami kat sini... cuma harap2nya biarlah lama sikit... sempatlah nak bernafas kat sini... 19hb Oktober baru-baru ni genap 3 tahun mak mertua akak tinggalkan kami, semoga rohnya tenang di sana. Rasa macam baru je lagi... tiba-tiba teringat mak kat Kedah.. semoga mak sihat-sihat ye.. Kedah.. tunggulah insya-Allah bulan 12 nanti kami balik kot... Kedah... malam ni Kedah lawan Pahang kat Stadium Darul Makmur... Helang nak lawan Gajah... sapa nak menang? Tak kisah lah kan sapa-sapapun menang... hasrat hati memanglah nak Kedah menang... tapi kalau Pahang menang pun nak kata apa.. dah Pahang Juara Piala Malaysia tahun lepas kan.. lagipun dah dekat 20 tahun sebilik dengan orang Pahang... hehe... kalaupun Pahang menang... tapi Kedah tetap hebat bagi akak sebab Kedah kan pasukan dari Liga Malaysia je dulu... tapi dah sampai ke semi final... apa-apapun sebelum jantung akak penat macam orang berlari 200m, malam nanti akak akan sibukkan diri dengan tempahan seri muka dan mungkin sibukkan diri dengan kertas jawapan PT3.. .. kalau akak tengok nanti, macam akak pulak yang dok kejar bola...

Sebenarnya mood akak sekarang ni bagai menanti buah yang tak gugur... jadi mood pun down je... dok tunggu bilalah nak dapat kunci rumah yang kami beli 2 tahun lepas.... janjinya bulan Oktober... ini dah nak masuk November dah... kalau boleh tahun depan naklah duduk rumah sendiri... kat rumah sewa ni banyak barang-barang akak yang tak keluar kotak sebab tak de ruang nak letak. Tengok member-member dok tayang roti sarang lebah lah, roti piza lah... teringin jgk nak buat... tapi BM nya ntah kat kotak mana-mana... dah bersusun-susun... sekarang dok pujuk hati.. mungkin ada lah hikmahnya kunci tu lambat... kita manusia hanya merancang kan... tapi perancangan Allah lebih sempurna... Dia yang lebih tahu apa yang baik buat hambanya...

Akak ni kalau jawab karangan PT3 dah terpesong dah ni.. dah lari tajuk... tajuk Salam Maal Hijrah...hehe... jadi di kesempatan ini akak nak mengucapkan Salam Maal Hijrah untuk semua.. maafkan segala kesalahan akak... semoga kita semua dapat berhijrah ke kehidupan yang lebih baik dan yang pastinya kita lebih dekat kepadaNya...
Insya-Allah bila rajin akak update lagi ye..... Assalamualaikum...

Wednesday, January 29, 2014

Rindu.....

Assalamualaikum semua....

Rindunya nak menaip di sini... Sekian lama blog ini menyepi..... hampir 4 bulan... sebabnya seperti biasa... tak perlu nak menyalahkan kerja yang bertimbun-timbun... yang pastinya tentulah MALAS... jadi.. tak perlu nak membangau menyalahkan perkara lain, padahal diri sendiri yang salah.... pucuk pangkalnya diri sendiri...
Tiba-tiba... ketika BW ke blog tertentu untuk mencari pantun dan pepatah... terasa rindu pulak nak update blog ni yang dah lama terpadam daripada rutin seharian... Terasa teringin nak menaip... tapi rasanya mungkin n3 selepas ini bukan tentang masak memasak lagi... sebab apa yang dimasakkan dah dimasukkan ke page fb akak... mungkin kalau ada resepi-resepi yang nak dimasukkan jer barulah dimasukkan di sini.
Aktiviti memasak? Awal-awal tahun ni memang aktiviti memasak akak agak berkurang... sebabnya akak yang agak keberatan untuk menerima tempahan... biarlah segala kecelaruan yang berlaku pada awal tahun ni berkurangan dulu, barulah akak bersedia untuk menerima tempahan... bukanlah merajuk... tapi banyak sangat insiden yang berlaku awal2 tahun ni yang pada awalnya menyebabkan kecelaruan fikiran... terasa diri seperti melukut apabila terpaksa menumpang di sekolah orang, ditambah lagi dengan karenah pihak pengurusan yang pada awalnya menyebabkan jiwa agak kacau... tapi... Alhamdulillah.... setelah dipujuk hati untuk reda atas segala ketentuanNya... akak jadi semakin tenang... bibir dah boleh mengukir senyum... itulah hikmahnya... segala ujian yang berlaku menjadikan kita semakin dekat denganNya seandainya itu yang kita mahu.
Akak sedar, tak perlu nak membebankan fikiran dengan cara memprotes kerana akhirnya kita sendiri yang tertekan... tak tahu sama ada betul ataupun tidak pada pendapat akak... Seandainya kita reda atas segala ketentuanNya, kita akan menjadi umatNya yang paling bahagia dan tenang. Alhamdulillah, suami pun jenis yang tak suka merumitkan keadaan.. sentiasa memberi nasihat supaya jangan merungut bila ada masalah tidak menyiram minyak pada api yang sedang membakar...
Sejak cuti akhir tahun yang lepas, akak kembali berminat dengan hobi lama... hehehe...gila membaca novel... tambah2 pulak sekarang ni banyak pula drama-drama di tv yang diadaptasikan daripada novel-novel di pasaran... jadi masa yang terluang, walaupun sedikit akan dipenuhi dengan hobi ini lah... seingat akak, dulu akak rajin membeli novel ni masa along baru berumur 3 bulan.... masa tu along ditinggalkan di Alor Setar... setiap minggu akak akan balik ke Alor Setar dan pada setiap minggu itulah akak akan membeli novel untuk dibaca di Puduraya.... tapi bayangkanlah Puduraya pada ketika itu... kalau sekarang... mesti selesa kan... itu kenangan lebih kurang 17 tahun dulu dan esok... along akan menyambut hari lahirnya yang ke-17. Jadi sekarang... novel-novel yang ada dah boleh dibuat library....

P/S : Untuk along... selamat ulang tahun sayang.... ibu doakan along menginjak usia remaja menjadi anak yang bertanggungjawab... menjadi abang yang boleh dijadikan contoh... ibu doakan along membesar berjaya di dunia dan akhirat... kasih sayang dan doa ibu dan abah akan sentiasa mengiringi setiap jejak langkah along... semoga along berjaya dengan cemerlang dalam SPM yang akan diduduki pada tahun ini...Insya-Allah

Sunday, September 1, 2013

Selamat datang September

Assalamualaikum semua...

Dah lama betul rasanya tak menaip di sini... hari cuba juga rajin-rajinkan diri
Hari ni sibuk dengan hari sukan Awan... si bongsu akak ni... 
Sukan Tahunan dia hari ni selepas ditunda sebab jerebu hari tu...
Dipilih sebagai pembawa bendera
Ini tak ada kaitan, cuma nak masukkan maskot rumah merah yang memenangi pertandingan maskot terbaik.
Bersedia untuk acara 4 x 25m
Tak sangka pulak kumpulan Awan dapat tempat pertama
Acara terakhir... Tarik Tali.. kumpulan Awan dapat no 3
Acara penyampaian hadiah...

Sebenarnya akak teringin nak menulis untuk bulan Ogos, tapi sebab kemalasan yang melanda, jadi sampai bulan September baru boleh nak masukkan n3...
Ogos yang berlalu meninggalkan banyak peristiwa... 4hb Ogos Awan menyambut hari jadinya yang ke-6, dah besar anak bongsu ibu... Awan dilahirkan awal 21 hari... tarikh sepatutnya 25 Ogos... tapi alhamdulillah Awan membesar dengan baik..

8 Ogos kita semua sama2 menyambut Aidil Fitri... tahun ini, giliran beraya di Mentakab...tapi sempat juga kami balik ke Alor Setar, walaupun sekejap.

25 Ogos... Alhamdulillah masih dipanjangkan umur oleh Allah swt untuk akak menyamnut ulang tahun ke-42 tahun ni... itulah Awan tak nak lahir sama tarikh dengan ibu dia...

31 Ogos semalam satu Malaysia merayakan Hari Kebangsaan... semoga negara Malaysia yang berdaulat ini terus aman makmur...

Friday, June 7, 2013

Page Antan Bertingkah


Assalamualaikum semua....

Lamanya tak menulis di blog kesayangan ni....
Apa khabar semuanya ye.... akak alhamdulillah sihat.
Ke mana cuti sekolah? dah nak habis dah cuti pun.. akak sempat jugak balik ke Alor Setar.. nanti akak buat n3 ye tentang tu..( itupun kalau tahap kerajinan agak tinggi )
Memasak? Memasak juga, tapi virus M yang menyerang kuat betul... malas benor nak upload gambar kat blog...
Sebenarnya banyak peristiwa yang berlaku sejak kebelakangan ni... hp akak kena curi, tapi alhamdulillah pencurinya dah dapat ditangkap, cuma doakan ye, dia kotakan janji untuk membayar atau menggantikannya.
Lap top akak pun rosak, inipun pinjam hubby punya lap top. Tab pulak chargernya rosak... dugaan semuanya kan... yang penting sentiasa bersyukur dengan apa yang dinikmati...
 Tapi buat pengetahuan semua, gambar-gambar tempahan yang akak terima akak upload kan di page FB Antan Bertingkah.
Dah lebih kurang dua bulan page ni diwujudkan... senang-senang jemputlah ke sana ye... sudi-sudikanlah jari tu untuk 'like' page akak...Linknya akak dah letakkan di sebelah.
Senang sikit masukkan di page berbanding di blog... hehehe... ayat membangaulah tu...
Nanti akak cuba merajinkan diri update kat blog yer...
Sampai ketemu lagi... Assalamualaikum...

Friday, August 31, 2012

Salam Merdeka

Assalamualaikum semua...

Salam merdeka daripada akak untuk semua... Pasti ada yang pergi menyaksikan perarakan mengikut negeri masing2 ye...Kalau kat Kuantan ni, diadakan di Padang MPK 1, akak dengan anak2 yang kecik ni tengok kat tv kat rumah je.... angah dengan suami akak ke Padang MPK 1.
Semua kita bangga menjadi anak Malaysia kan?.. Termasuk juga akak,bersyukur dilahirkan di bumi bertuah ini... sebuah negara yang aman makmur...
Sekadar ingin berkongsi pengalaman akak semalam. Di sekolah-sekolah untuk bulan kemerdekaan ni pasti akan diadakan sambutan mengikut sekolah masing-masing dan tidak terkecualilah di sekolah akak, dan salah satu aktiviti, pastinya pertandingan menghias kelas patriotik.... jadi hari Rabu lepas,akak masuk kelas akak, akak pun umumkan, esok kita akan hias kelas untuk bulan kemerdekaan, jadi bawalah apa-apa yang sepatutnya....
Jadi... semalam.... tak ada seorangpun anak murid akak yang bawa apa-apa... Tak apalah mungkin diorang tak ada bajet kot.... Akak pun dah sediakan serba sedikit bendera dan sebagainya... Jadi bermulalah operasi menghias kelas... sekadar buat permulaan, sebab niat akak akan disambung lagi pada minggu depan...
Tapi, apa yang membuatkan akak terkilan ialah sikap sesetengah anak murid akak ni yang langsung tidak mengendahkan apa yang dibuat kawan-kawan... Mereka ni boleh duduk dalam kumpulan masing-masing dan bersembang ,bersenda gurau dan mulalah membuat bising dan yang pastinya yang membantu akak menghias kelas semuanya terdiri daripada pelajar-pelajar bangsa kita... bukan nak masukkan isu perkauman di sini, tapi itulah hakikatnya.... 
Lepas dah siap tu, mulalah akak pun bagi syarahan sikit kat diorang... memang sukar nak terapkan semangat kebangsaan ni pada diorang... Inilah generasi yang akan memimpin negara pada tahun hadapan... Rasa-rasanya sebab itulah subjek Sejarah dijadikan subjek wajib lulus untuk peringkat SPM....

Sunday, August 19, 2012

Salam Aidil Fitri

Assalamualaikum semua...
Pasti semua sedang bergembira menyambut kedatangan Syawal pada tahun ini kan.... Akak sekeluarga tahun ini menyambut Syawal di tempat akak di Jalan Kuala Kedah....
Pada kesempatan ini, akak ingin menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf seandainya dalam post post akak selama ini ada yang menyinggung perasaan mana mana pihak... Semoga kedatangan Syawal pada tahun ini membawa kebahagiaan untuk semua dan sama-samalah kita berdoa semoga dipanjangkan umur dan dapat bertemu kembali dengan Ramdhan pada tahun hadapan...
Akhir sekali, terima salam sayang daripada akak untuk semua pengunjung Antan Bertingkah

Monday, July 23, 2012

Salam Ramadhan..

Assalamualaikum semua....

Rasanya belum terlambat untuk akak mengucapkan selamat berpuasa ataupun selamat menyambut kedatangan bulan Ramadhan yang mulia ini. Alhamdulillah kita kembali dapat bertemu dengan bulan yang mulia ini, marilah sama-sama kita berdoa agar kita semua dapat menyempurnakannya dan mempertingkatkan amalan di bulan Ramadhan ini.
Bagi akak, akak sangat bersyukur kerana dapat berpuasa bersama-sama keluarga akak di Kuantan pada tahun ini. Walaupun aktiviti biskut raya mungkin berkurang, nanti mungkin buat untuk sendiri aje., tapi tempahan-tempahan lain dah mula akak terima, alhamdulillah.... rezeki Ramadhan.
Bila Ramadhan menjelma pasti kenangan2 lama akan muncul dalam ingatan kita kan? Saat-saat berpuasa bersama-sama rakan... Kenangan Ramadhan paling manis dalam hidup akak ialah pada zaman sekolah menengah dulu... masa tu akak berpuasa di asrama. Walaupun berpuasa berjauhan dengan keluarga, tapi kenangan tu indah sangat, sebab dapat bersama-sama rakan ke Bazar Ramadhan, mengikut giliran asrama... bangun sahur dikejutkan oleh loceng ais krim... dah tu  masa sahur mesti ada telur masin dan kopi O panas...
Homework pulak masa bulan puasa mesti semua siap.... sebabnya kami siapkan selepas sahur... kalau bulan-bulan lain....hmmm...
Itulah kenangan manis Ramadhan yang akan terus tersemat dalam ingatan akak... sekarang kedatangan Ramadhan disambut dengan penuh keinsafan kerana memikirkan diri sendiri, keluarga dan anak-anak kan...
Oklah Selamat berpuasa untuk semua....

Wednesday, July 18, 2012

Handphone oh handphone

Assalamualaikum semua.
Tiba-tiba hari ni rasa terpanggil nak menulis kat sini, walaupun lappy akak tak ada, sebab sedang menerima rawatan kerana keadaannya yang terlalu lembab. Isu semalam, iaitu isu pelajar dibenarkan membawa hp ke sekolah... terasa sedih sangat kalau perkara benar-benar berlaku.... Semalam pun anak2 murid akak yang baru ting 1 tu dah bangkitkan dalam kelas, sebabnya sebelum ni akak pernah bangkitkan satu isu pada diorang.... hp dan fb dah mencuri masa anak2 dgn ibu bapa. Bukan main seronok diorang dengan perkembangan terbaru ni.... Bagi akak kalau betul-betul syarat ini dilaksanakan, sebagai seorang guru, akak memang betul2 merasakan yang kami golongan pendidik ni dibelakangkan... sebab rasanya majoriti guru akan menentang pelaksanaan syarat baru ini... sebabnya akan menambah kerja kami dan rasanya selepas ini kami akan lebih tidak dihiraukan oleh golongan pelajar. Pendapat akak sebagai seorang ibu pun, akak tidak bersetuju sebab bila di sekolah, tak mungkin kita akan dapat mengawal anak-anak kita sekiranya mereka tidak menumpukan perhatian di dalam kelas, tapi asyik bersms dan berfb di bawah meja. Golongan ibu bapa yang menyarankan tu mungkin golongan berada yang mampu menghantar anak-anak mereka melanjutkan pelajaran ke mana2 sahaja. Kalau nak dikatakan untuk faktor keselamatan, akak setuju, tapi kenalah syaratnya hp hanya boleh di on kan selepas waktu persekolahan.... sedangkan pada pendapat akaklah, kalau betul anak2 murid akak dalam kecemasan di sekolah, kami sebagai guru yang dah berperanan sebagai ibu tidak pernah berkira untuk meminjamkan hp kepada mereka untuk menghubungi keluarga...

Friday, June 8, 2012

Menggamit Rindu....

Assalamualaikum semua...

Pasti semua bergembira cuti-cuti sekolah ni kan... Dapat bersama-sama keluarga tersayang. Ada yang sempat pergi bercuti ke tempat-tempat percutian. Bagi akak sekeluarga, cuti kali ni di rumah sahaja, cuma sempatlah akak sekeluarga balik sekejap ke Alor Setar untuk menjenguk keluarga.
 Keindahan sawah padi yang sering menggamit rindu akak pulang ke kampung..
 Walaupun akak bukanlah anak kepada pesawah padi, tapi pemandangan sawah padi yang saujana mata memandang membuatkan akak berbangga menjadi anak negeri Jelapang Padi... tenang dan damai je bila menantap pemandangan ni...
Tapi... kadangkala akak terfikir, sampai bilakah semua ini mampu bertahan... Akibat pembangunan dan pemodenan, sawah-sawah dah banyak yang ditimbus untuk dijadikan kawasan perumahan...

Saturday, May 19, 2012

Alhamdulillah... akhirnya sinar itu muncul juga...

Assalamualaikum semua.....

Hari ini sekadar ingin berkongsi berita gembira yang akak dapat hari ini..
Alhamdulillah... akhirnya permohonan pertukaran akak diluluskan setelah menunggu beberapa bulan. Terima kasih akak ucapkan kepada semua yang mendoakan kelulusan ini.
Sebenarnya perasaan gembira dan sedih berbaur..... biasalah kan.... Gembira memang gembira sebab dapat bersatu kembali dengan keluarga akak,tapi sedih juga bila nak meninggalkan sekolah sini dan mula meneroka kembali ke sekolah baru yang belum tahu di mana.... Walau apapun satu rutin kehidupan yang baru akan bermula lagi dalam hidup akak... semoga semuanya membawa pengalaman baru untuk disimpan sebagai kenangan dan pengajaran nanti.... bila dicongak-congak... sekolah seterusnya mungkin sekolah yang ke-5 dan pengetua yang akan akak temui nanti merupakan pengetua akak yang ke-12.... 
Satu lagi yang memeningkan kepala akak sekarang ialah nak mengemas barang2.... banyaknya.... tak tau dari mana nak mula.....kerja sekolah pun banyak yang perlu diselesaikan sebelum bertukar.... 
1 Jati....
Hati ni tertanya-tanya juga, siapalah yang akan mengambil alih kelas tersebut nanti.... pasti pening kepala dibuatnya... namun apakan daya, itulah hakikat yang perlu diterima apabila berhadapan dengan pelajar-pelajar dalam kelas tersebut... Sesiapa pun yang menerimanya diharapkan redhalah ye... mereka hanyalah anak2 muda yang inginkan perhatian....tetapi perlakuan mereka selalunya mencabar kewibawaan kita sebagai guru. 

Thursday, April 12, 2012

Yang Mampu...

Assalamualaikum semua....

Sekadar mengupdate blog yang agak lama menyepi......
Nak tulis tentang apa ye.... Ntah.... sekarang semuanya malas.
Tempahan?...
Seboleh2nya ditolak.... badan yang kurang sihat dijadikan alasan
Memang betul tak berapa sihat.... tapi kalau dulu walaupun tak berapa sihat, semangat tetap kuat, segalanya cuba disiapkan.
Memang betul semangatku yang hilang
Semangat yang hilang membuatkan aku sering goyah...
Keyakinan entah ke mana....
Yang mampu dibuat hanya mampu berdoa
Aku perlukan keluargaku untuk kembalikan semangatku
Ya Allah Ya Tuhanku
Ampuni segala dosaku..
Satukan kembali keluargaku
Hanya itu pintaku saat ini....

P/s : Sepi... rindu.... adalah lukisan perasaanku yang tak pernah siap...

Tuesday, March 13, 2012

Salam..

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua..

Sekadar mengucap salam dan menyapa kepada pengunjung blog ni yang tak seberapa. Akak sekarang di Indera Mahkota Kuantan sempena cuti sekolah ni ye.... Berkumpul satu keluarga untuk seketika. Sebenarnya datang sini Jumaat malam, pagi2 Sabtu terus ke Kota Bharu, rumah adik ipar yang baru kehilangan babynya 2 minggu lepas... dah datang KB tu apa2 lagi kan...capai jgk batik dua tiga pasang... Semalam dah balik Kuantan... Jadi sekarang ni kat Kuantan... ibunya suka, tapi anak2 macam boring sikit sebab tak dpat nak ke mana2, yelah rumah sini segala2nya kurang, nak memasak macam2 pun tak dapat.... sabarlah ye anak2.... Jika diizinkan Allah, bila semuanya berkumpul kembali, pasti semuanya akan jadi seperti sediakala... berdoalah semoga impian itu segera menjadi kenyataan....Amin..

Friday, January 6, 2012

Kalau Boleh...

Assalamualaikum semua....

Lama tak update blog... tak ada mood langsung...

Kalau boleh.... tak nak sedih2....
Kalau boleh..... nak kuatkan semangat
Kalau boleh..... nak senyum je sepanjang masa.....

Tapi....

Bila tengok bantal teringat dia.... dia suka berebut dengan Ateh...
Bila tengok pisang teringat dia.... ada 3 biji pisang tanduk yang tak sempat digoreng untuk dia...
Bila tengok nasi goreng teringat dia.... dia suka sangat makan nasi goreng..
Bila tengok bola teringat dia.... dia suka jadi keeper bila main bola... suka hempas2 badan...
Dia ada di mana-mana.....

Ibu rindu nak peluk Awan....
Ibu rindu bau masam Awan bila bangun tidur....

Cuba pujuk hati fikirkan yang positif...
Cuba nak keluarkan aura positif... macam Dr Muhaya cakap dalam ceramahnya..
Supaya sekeliling menjadi positif....
Cuba bayangkan yang positif.... supaya kehidupan menjadi positif...

Tapi...

Bila wajahnya melintasi ruang mata...
Bila suaranya terngiang-ngiang di telinga...
Pandangan ini pasti akan kabur seketika.....

Dan

Mengalirlah.......

Sunday, January 1, 2012

Selamat Datang 2012

Assalamualaikum semua dan salam tahun baru.....

Tahun 2011 telah melabuhkan tirainya dan kini kita sudah berada dalam tahun 2012. Semoga tahun 2011 yang berlalu meninggalkan seribu kenangan yang dapat memberikan pengajaran kepada kita.
Alhamdulillah kita masih diberi kesempatan untuk menghirup udara 2012, harapan akak semoga tahun ini akan membawa ketenangan dan kebahagiaan untuk kita semua... pasti ramai yang memasang azam baru dan pasti ada juga yang meneruskan azam lama yang belum selesai.
Kenangan manis akak untuk tahun 2011, akak mendapat ramai kenalan di alam maya melalui blog akak ni dan harapan akak hubungan ini akan terus memesrakan kita walaupun tidak pernah bertentang mata.
Harapan akak tahun 2012 ini akan menyatukan kembali keluarga akak... semoga sinar 2012 akan membawa sinar kebahagiaan untuk akak sekeluarga dan juga untuk semua rakan akak, InsyaAllah....

Thursday, December 29, 2011

Penyakit...

Assalamualaikum semua....

Tiba-tiba hari ni terfikir tentang sesuatu, terus nak masukkan kat blog. 
Tapi tak nak masuk n3 masak-memasak lg.
Mesti semua pelik, tajuk penyakit tapi letakkan gambar hp. Gambar2 tu ehsan pak cik google, hp2 yang digilai sekarang ni.... jadi bila bercerita pasal hp dan penyakit, mesti terbayang dalam kepala orang yang selalu bertukar2 hp kan... memang ada orang yang macam tu, ada model baru keluar je terus tukar... yang mampu boleh lah kan... akak ni tunggu sampai hp tu dah rosak barulah tukar... itupun atas ehsan orang nak belikan jenis apa....
 Berbalik pada tajuk penyakit tu, sebenarnya akak bukan nak tulis tentang penyakit selalu bertukar2 hp, itu terpulanglah pada individu masing2 sebab duit masing2 dan untuk kepuasan masing2, cuma akak nak tulis tentang penyakit sesetengah orang yang tak nak jawab telefon bila dah di luar waktu bekerja. Akak pernah jumpa orang macam ni, puas kita dail, tapi tak berjawab, dan tunggu call balik pun tak de jugak... nak kata tak kenal, dia pernah telefon akak sebelum tu, jadi nama akak mesti tertera di situ. Tapi itulah penyakitnya.. 
Selalunya kalau kawan2 call tu mestilah ada perkara penting yang nak disampaikan atau ditanyakan. Kalau akaklah... kalau dah tengok ada 2 missed call dari kawan, rasanya mesti ada perkara penting nak disampaikan, tambah2 lagi kalau sampai 4 @ 5 missed call.... mesti akak call balik semula.
Akak pernah berbincang dengan kawan akak tentang penyakit ni, dan kawan akak tu bagi pendapat, cuba bayangkan kalau semasa berada di rumah dan terjadi sesuatu pada suami dia dan yang menelefonnya dah tentulah salah seorang kawan atau staf pejabat suaminya kan.... cubalah bayangkan sendiri.... betul tak pendapat kawan akak tu...

P/S : Azam tahun baru 2012... akak kena habiskan banyak masa kat sekolah.....

Tuesday, December 20, 2011

Perasaan.....putus asa... reda....namun masih mengharap walaupun jauh...

Assalamualaikum semua....

Dah dua tiga hari tak update blog... nak kata sibuk tak jugak.... nak kata penat, penatlah jugak.... tapi sebenarnya mood akak yang tak ada... bulan Disember dah nak sampai ke penghujungnya, namun semuanya masih bisu.... bila dengan kawan2, akak cuba bergembira, walaupun walang di hati tiada siapa yang dapat meneka.... bila balik ke rumah... semuanya menjadi sepi walaupun dalam keriuhan anak-anak.
Perasaan sebenarnya seolah-olah dah putus asa, cuba memujuk hati untuk reda menerima, sekiranya semua ini yang telah ditentukan olehNya.... pasti ada hikmah di sebaliknya.... namun jauh di sudut hati masih mengharap semoga masih terdapat sinar di celah-celah awan mendung ini.
Mungkinkah esok, sinar itu akan muncul menyapa?...


Thursday, December 8, 2011

Banting, Bukit Changgang dan kenangan bersamanya....

Assalamualaikum semua....

Rindu sangat nak menaip di blog, tapi masa betul2 tak mengizinkan... tapi hari ni cuba jugak menulis, walaupun hanya mencuri2 masa yang sememangnya menghambat... terlalu banyak perkara yang perlu diselesaikan.
Banting..... 
Sejak tahun 2009, selepas akak bertukar dari Kuantan ke Kajang, akak mula kenal dengan daerah Banting... kalau dulu hanya dengar pada nama, tapi untuk 3 tahun ini akak akan ke sana pada setiap hujung tahun untuk urusan rasmi yang perlu diselesaikan...
Pada tahun 2009, pertama kali akak ke Banting dan melalui kawasan Bukit Changgang, ingatan terus pada seorang teman semasa di UPM dulu.. Norhanizah Mohd Salleh atau kami lebih selesa memanggilnya Ila. Memang sejak dulu lagi akak dah tahu Ila memang orang Bukit Changgang sebab dia selalu menceritakan yang dia balik ke Bukit Changgang dari UPM hanya dengan motosikalnya sahaja. Kami tak satu kursus, tetapi mendiami asrama yang sama dan blok yang sama dan kami sememangnya sebaya. Akak memang mengagumi Ila, sebab orangnya cantik, cerdik, daya kepimpinannya teserlah dan sememangnya pakej yang ada padanya semuanya lengkap. Jadi pada tahun 2009, akak dah mula berjinak2 dengan fb dan akak cuba menjejaknya di situ, tetapi gagal, sehinggalah pada pertengahan tahun 2010, akak mendapat tahu sebenarnya dia sudah tidak ada. Dia meninggal disebabkan kemalangan jalan raya, lebih kurang 10 tahun yang lalu. Innalillah hiwainnailaihirojiun... Akak terpana seketika... sungguh muda kawan akak itu pergi mengadap Ilahi, jika dihitung pada usia ketika itu dia pasti baru berusia 30 tahun.
Hujung tahun 2010, akak sekali lagi menjejak daerah Banting dan Bukit Changgang, pasti akak lalui lagi dan ingatan padanya tak mungkin akan padam... dan kebetulannya semasa akak bermesyuarat akak bertemu dengan rakan sekerjanya dulu dan kebetulan sekampung dengannya. Sebenarnya Ila mengajar di SMK Banting semasa hayatnya dan sehari sebelum kemalangan, diceritakan sikapnya banyak berubah, daripada seorang yang suka tersenyum dia bertukar menjadi seorang yang marah2 dan keesokan paginya mereka mendapat berita dia kemalangan jalan raya. Lebih menyayat hati anaknya ketika itu baru berusia 10 bulan dan dia sedang mengandung 3 bulan anak kedua.
Disember 2011, Banting akak kunjungi lagi dan Bukit Changgang akak lewati lagi... yang tinggal hanya kenangan sewaktu bersama-sama dengannya. Kini hanya al-Fatihah yang mampu disedekahkan semoga rohnya ditempatkan bersama-sama orang yang beriman... Amin...

Tuesday, November 29, 2011

Keliru.... Kesian anak ibu...

Assalamualaikum semua....
Pasti semua sedang sibuk memasak ni.... Tergerak hati nak buat n3 ni, bila dok menengok keletah anak bongsu akak, Awan ni...
Tiba2 jer, bangun pagi tadi dia tanya..."ibu, bila abah nak habis kerje?"
Sponton pulak akak jawab...." kerja abah, tak habis "
Akak tahu sebenarnya dia keliru... dulu sebelum suami akak bertukar ke Kuantan, suami akak memang selalu jugak outstation, tapi bila dua tiga hari outstation, mesti abah dia balik rumah... main2 dengan dia.... tapi sekarang dia jumpa abah dia hujung minggu jer, bila hari Ahad jer atau bila abah dia nak balik ke Kuantan dia akan tanya..."abah nak pergi mana?"
Abah pun jawab..."nak pergi kerje". Bila hujung minggu je baru jumpa balik, mungkin dia terasa lama kot, baru boleh jumpa abah, dah tu sekejap pulak tu....
Kesian dia...nak buat cam mana kan... nak bagi harapan, tahun depan kita pindah Kuantan duduk dengan abah pun... masih belum pasti... yang pasti akak perlu bersabar dan berdoa jer lah kan... InsyaAllah...

Wednesday, November 23, 2011

Naluri @ instinct

Assalamualaikum semua....

Secara tiba2 balik dari sekolah tadi teringin nak menulis tentang tajuk ni... sebenarnya dah lama nak tulis, tapi tak kesampaian.
Ketika hati melayan fikiran yang bercelaru ni, tiba2 terfikir, boleh ke kita percaya pada naluri?
Bagi akak rasanya boleh kot, sebab akak rasa banyak peristiwa yang berlaku betul2 mengikut naluri akak.
Selalunya bagi ibu2 yang mengandung pun, kalau nak tau jantina anak yang dikandung, biasanya betul mengikut naluri, walaupun tak semuanya betul.
Tak perlulah akak ceritakan peristiwa2 yang berlaku betul mengikut naluri tu... biar akak sendiri je yang tahu... cuma apa yang bermain di minda akak sekarang, biarlah naluri akak yang seterusnya ni betul....doa-doakan ye...walaupun korang semua tak tau...

Monday, October 17, 2011

Jentayu


Jentayu

Di paruhmu kemilauan sinar

Menyepuhi sejuta rasa

Kemuliaan di hatimu

Bening budi terdampar di jagat raya

Di sayap taufan kau jelajahi

Awan gemawan membawa rindu

Kasihmu menentangi kezaliman ketidakadilan


Chorus:

Jentayu.... patah sayap bertongkat paruh

Jentayu.... patah paruh bertongkat siku

Jentayu..... patah siku bertongkat dagu

Jentayu.... patah dagu bertongkat kuku

Pinjamkanlah hatimu untuk semua

( End of Chorus )

Pinjamkanlah syahdumu


Assalamualaikum semua....

Tak tau entah kenapa tiba2 teringat pada lagu Jentayu nyanyian Sheila Majid dan Nora ni... tiba2 je macam mengagumi sifat2 yang ada pada jentayu, terutamanya jika dihayati pada chorus lagu tersebut. Wujud ke burung jentayu?... entahlah... cerita jentayu dan garuda mungkin hanya lagenda yang wujud dalam Hikayat Merong Mahawangsa... sama juga seperti cerita Hang Tuah Lima Bersaudara yang juga lagenda... tidak dapat dipastikan kewujudannya... namun sesiapa yang ingin membaca Lagenda Burung Jentayu bolehlah membacanya di sini... dan rasa-rasanya tak salah kalau semangat dan sikap jentayu dijadikan satu inspirasi.... betul tak?..

P/S : Mampukah aku menjadi jentayu?....

Kisah Ibu dan Bunga Hydrangea

Assalamualaikim wbt dan salam sejahtera.. Wah... dah lama bebenor ibu tak menulis di sini, sampai ibu dah tak ingat macam mana nak urus...