Dozen Roses Love Note

Thursday, March 28, 2013

Nostalgia Kek Butter

Assalamualaikum semua...
Hari ni akak membakar kek butter sebab ada yang menempah cupcake butter. Teringat masa akak kecik2 dulu, kalau boleh mamasak kek butter yang elok kejadiannya pun dah kira hebatlah kan... Masa dulu sukatannya pakai cawan aje... akak mula2 belajar memasak kek butter ni semasa ke rumah kawan akak... mak dia memang pandai memasak... buat kek pukul pakai senduk kayu jer... tak de mixer bagai... tapi resepi kat bawah ni yang dah sukat pakai gram...

Bahan2nya

250 gm butter
180 gm gula kastor
4 biji telur
250 gm tepung gandum
1 1/2 sudu teh baking powder*
1/2 sudu teh soda bikarbonat*
100 ml susu segar/cair
1 sudu teh esen vanilla
* diayak bersama2 tepung

Cara membuatnya

Pukul butter dan gula hingga kembang
Masukkan telur sebiji demi sebiji
Masukkan esen vanilla
Masukkan tepung dan susu secara berselang seli
Bakar dalam suhu 170° selama 1 jam atau sehingga masak.

5 comments:

  1. waduh dh lama x mamam kek butter..mmg feveret akak gak kek butter nih..bak 2 potong!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah kan.. kek sekarang ni banyak sangat yang guna cheese...kadang2 tu muak jugak...

      Delete
    2. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. salam...
    mak sy cerita, dulu2 masak kek butter guna periuk ja...
    sekarang ni mana main pakai periuk...
    dah mcm2 bentuk loyang ada kt pasaran...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu...masak dalam periuk yang buat bingka tu... yang ada lubang tengah...masak atas dapur gas jer...

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails