Dozen Roses Love Note

Thursday, March 28, 2013

Nostalgia Kek Butter

Assalamualaikum semua...
Hari ni akak membakar kek butter sebab ada yang menempah cupcake butter. Teringat masa akak kecik2 dulu, kalau boleh mamasak kek butter yang elok kejadiannya pun dah kira hebatlah kan... Masa dulu sukatannya pakai cawan aje... akak mula2 belajar memasak kek butter ni semasa ke rumah kawan akak... mak dia memang pandai memasak... buat kek pukul pakai senduk kayu jer... tak de mixer bagai... tapi resepi kat bawah ni yang dah sukat pakai gram...

Bahan2nya

250 gm butter
180 gm gula kastor
4 biji telur
250 gm tepung gandum
1 1/2 sudu teh baking powder*
1/2 sudu teh soda bikarbonat*
100 ml susu segar/cair
1 sudu teh esen vanilla
* diayak bersama2 tepung

Cara membuatnya

Pukul butter dan gula hingga kembang
Masukkan telur sebiji demi sebiji
Masukkan esen vanilla
Masukkan tepung dan susu secara berselang seli
Bakar dalam suhu 170° selama 1 jam atau sehingga masak.

4 comments:

  1. waduh dh lama x mamam kek butter..mmg feveret akak gak kek butter nih..bak 2 potong!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah kan.. kek sekarang ni banyak sangat yang guna cheese...kadang2 tu muak jugak...

      Delete
  2. salam...
    mak sy cerita, dulu2 masak kek butter guna periuk ja...
    sekarang ni mana main pakai periuk...
    dah mcm2 bentuk loyang ada kt pasaran...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu...masak dalam periuk yang buat bingka tu... yang ada lubang tengah...masak atas dapur gas jer...

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails