Dozen Roses Love Note

Monday, September 24, 2012

Tiba-tiba saham menjulang tinggi...... Talam Skoteng

Assalamualaikum semua....
Apa khabar semua... harapan akak dan doa akak semuanya sihat-sihat ye... Bagi suri rumah pasti sedang sibuk ni... membasuh, mengemas dan dah mula fikir-fikir nak masak apa... atau dah fikir dari semalam ye... akak je lah yang lambat ye... rancang2nya nak goreng mi je ari ni....
Sedar tak sedar hari ni dah 24 hb... cepatnya masa berlalu... rasanya macam baru je akak berpindah ke Kuantan ni tup tup dah dekat 4 bulan pun... tapi bila tengok pada n3 kat blog akak, ini baru n3 ke-5 untuk bulan ni... entahlah... sekarang ni malas sangat nak update... kalau awal tahun dulu alasannya sebab tak ada mood berjauhan daripada suami dan 2 orang anak yang kecik tu, tapi sekarang.... sama je... itulah sifat manusia yang suka membangau kan... kesalahan sendiri tak nampak, selalu meletakkan kesalahan tu atas sesuatu. Minggu lepas rasanya tak sibuk sangat, tempahan pun tak banyak akak terima dapatlah berehat sikit, dahlah bersekolah sampai hari Sabtu... itulah dulu nak beraya sangat kan... suami akak pulak seminggu tak ada, dari hari Selasa lepas, petang nanti baru sampai.... balik sekolah petang nanti terpaksalah akak ke airport pulak menjemput dia.... sibuknya memanjang, tapi itulah tugas dia... dah 17 tahun kahwin... dah faham sangat... dah selalu kena tinggal... tak pe.. dia sayangkan akaklah tu kan... 
Panjang pulak akak berceloteh pagi ni ye.. berbalik pasal tajuk kat atas.... saham menjulang tinggi... saham apa ye? Jangan salah faham... bukan saham akak, saham akak tak pernah tinggi pun... maksud akak saham Talam Skoteng kat atas ni... tiba-tiba je sahamnya naik, banyak pulak tempahan untuk talam ni.... sampai stok skoteng kat rumah akak pun habis.... stok tu dibawa dari Kajang.... kat Kuantan ni tak tau nak cari kat mana.... nanti kena tanya blogger2 memasak yang dah lama kat Kuantan ni lah.... nasib baik suami akak selalu meeting kat Putrajaya... haaa... tengok tu, ada hikmahnya kena tinggal kan? bolehlah akak suruh dia ke Bangi, beli skoteng untuk akak.... nasib baik ada....jadi sekarang ni dah ada lah stok skoteng kat rumah akak... sesiapa yang nak mencuba Talam Skoteng ni, nanti akak masukkan resepi ye.... sekarang layan dulu mood akak yang rajin nak menaip ni.... bukan senang mood ni nak datang.
 Talam Skoteng dan Talam Tokyo kat atas ni, tempahan  Su daripada SMK Astana, sekolah akak mengajar dulu, akak tak sempat kenal dengan Su, tapi tempahan ni dibuat selepas dipromosi oleh Fazelina dan Rozlin.... terima kasih ye Faz dan Lin...Tempahan ni diambil tengah hari Jumaat lepas.

1/2 kilo RVC ni pun ditempah oleh Su semalam sempena birthday suami tersayang... terima kasih ye Su.... harap Su berpuas hati..
Ini pulak Talam Keladi... dah lama teringin nak makan... tapi kat Kuantan ni akak tak tau nak cari keladi kat mana, kalau kat Kajang dulu dah tentu akak tuju ke Billion atau pasar... kat Kuantan ni tak pernah lagi akak jejak kaki kat Pasar Kuantan, sebab kat kawasan akak tinggal ni dah ada semuanya....(keladi je tak de) 
Tiba-tiba hari Ahad lepas, masa ke Giant akak terjumpa keladi cina yang kecik2 tu.... tak pe lah kan tak de keladi Malaysia, keladi Cina pun oklah.... jadi hari Sabtu hari tu, bertukarlah keladi cina tu jadi Talam Keladi...oooops... beli keladi hari Ahad... Talam Keladi hari Sabtu.... hehehe... tengoklah tahap kerajinan akak, berapa lama keladi tu terperap kat dalam peti sejuk.... nasib baik keladi tak boleh tumbuh.... 
Ini pulak hidangan untuk minum petang semalam.... Popia Kentang.... si kecik akak Awan, suka sangat makan popia, tapi dia tak sebut popia, dia sebuat kopia.... masa bulan puasa hari tu, macamlah dia puasa.... boleh dikatakan tiap2 hari belikan popia goreng yang disira tu untuk dia... masa akak balik sekolah petang Jumaat tu, dia siap pesan... Ibu.... esok beli kopia.... terfikir jugak kat manalah akak nak cari popia... balik sekolah  petang dah lewat. Hari Sabtu hari tu, balik pukul 5, singgah jugak Pasar Malam kat Jalan Gambut tu... sebab baru pukul 5....batang hidung popia pun akak tak nampak, peniaganya baru letak label... kuali pun dalam van lagi... jadi akak cuma belikan rojak ayam je untuk dia.
Jadi semalam, bawa dia pergi Tunas Manja sebab dah berhajat nak buatkan popia untuk dia... tapi buat popia kentang je sebab akak tengok kentang akak dah bertunas... akak ni jarang sangat-sangat buat popia, dia pun tak pernah tengok akak buat popia. Bila sebelah petangnya akak keluarkan kulit popia, dia siap tanya.... Ibu, ibu pandai ke buat kopia?....
Haa... inilah rupa skoteng... atau dipanggil juga pacar cina... seingat akak, akak dah masukkan gambar skoteng ni dulu.... Jadi untuk sesiapa yang ingin mencuba Talam Skoteng... akak turunkan resepinya kat sini, resepinya tentulah daripada Chef Asma... tapi adalah yang diubah sikit2... nak cipta resepi sendiri belum mampu... ye lah akak ni pun masih lagi belajar masak-memasak ni...

Talam Skoteng

Lapisan Bawah

Bahan A
  • 70 gm skoteng - rebus hingga jernih, lalukan air dan toskan
Bahan B
  • 150 gm tepung beras
  • 250 ml santan pekat
  • 450 ml air
  • 1 sudu besar tepun hoen kwee putih
  • 90 gm gula pasir
  • 1 sudu teh garam
  1. Bancuh bahan B dan tapis ke dalam periuk
  2. Masak sehingga pekat dan masukkan skoteng yang sudah ditoskan tadi
  3. Tuang ke dalam loyang dan kukus selama 25 minit ( saiz loyang 10 x 10 in )
Lapisan Atas
  • 150 gm tepung gandum
  • 190 gm gula pasir
  • 4 biji telur
  • 250 ml santan pekat
  • 500 ml air
  • 1/2 sudu teh garam
  • 2 sudu besar perisa rose
  1. Bancuh  semua bahan dan tapis ke dalam periuk.
  2. Masak sehingga pekat dan tuangkan ke atas lapisan bawah yang telas dicakar dengan garfu.
  3. Kukus selama 30 minit.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails