Dozen Roses Love Note

Saturday, December 17, 2011

Pavlova

Assalamualaikum semua....

Pagi2 ni nak masukkan n3 tentang projek Pavlova akak hari Rabu lepas, bila dok tengok ramai blogger yang dah cuba dan ramai jugak yang dok buat promosi tentang pavlova ni dan tak kurang jugak yang promosi untuk adakan kelas, jadi akak pun tergerak hati jugak nak mencuba.... jadi inilah hasilnya..
Akak buat yang saiz kecik2 macam CMG buat

dan ada jugak yang besarnya.... 

Pavlova ni memang manis bagi akak, sebab itulah kena letak buah-buahan yang masam kat atasnya. Rasanya anak2 akak cakap macam rasa marshmallow dan gula2 kapas. Kalau yang besar tu, bahagian tengahnya macam rasa marshmallow, tapi kalau buat yang kecik-kecik comel tu sedap sebab rangup dan rasa macam gula-gula kapas.
Resepinya akak ambik dari blog Kak Zu Semanis Gula jadi sesiapa yang nak resepi boleh rujuk kat http://kakzusemanisgula.blogspot.com/2011/12/blog-post.html @ kalau nak rujuk kat blog CMG pun boleh...http://www.tiffinbiru.com/2011/11/pavlovaibarat-cinta-puteri-salju.html dan akak C n P resepinya kat sini 

PAVLOVA

BAHAN BAHAN

150 gram putih telur ( 4 biji putih telur )
1 cawan gula castor
2 sudu besar tepung jagung
2 sudu kecil cuka makan
1/2 sudu kecil esen vanilla

Whipping cream secukupnya ( PUTAR SEHINGGA KENTAL @ SOFT PEAK)

CARA MEMBUATNYA

1. Panaskan oven pada suhu 150 c selama 10 minit dan sediakan kertas baking paper, alas atas loyang
2. Putar telur putih hingga berbuih dan masukkan gula sedikit sedikit, putar hingga adunan menjadi meringue
3. Masukkan tepung jagung dan cuka makan, gaul kaedah kaup balik
4. Masukkan dan letak adunan diatas loyang dan bentukkan adunan pavlova membulat @ mengikut kehendak hati
5. Masukkan ke dalam oven dan turunkan suhu oven kepada 120c dan bakar selama 1 jam 20 minit mengunakan api atas bawah.
6.Bila telah masak biarkan pavlova menyejuk dalam oven, renggangkan pintu oven sedikit

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails