Dozen Roses Love Note

Monday, July 30, 2012

Puding Tauhu.... versi orang malas...

Assalamualaikum semua....
Maaflah... abaikanlah gambar yang teruk kat atas ni ye.... dahlah resepi tentang orang malas, gambar pun nampak sangat kemalasannya. Semalam akak buat Puding Tauhu untuk berbuka puasa, tapi resepinya resepi  versi orang malas sebabnya akak tak pakai acuan yang cantik2 bagai hanya tuang dalam bekas je, lepas tu main ceduk2 pakai sudu je masa nak makan dan resepinya pun tak ikut resepi asal daripada tuan punya resepi Kak Nor, main masuk2 je... jom layan resepi orang malas ni ye....

Bahan-bahannya:
  • 1 paket agar2 straw
  • 1 1/2 liter air
  • 1 kotak (200 ml) santan Kara
  • 1 tin susu cair
  • 1 tin kecik susu pekat
  • 1 tin laici
Cara-caranya
  1. Masak agar-agar dengan air sehingga agar-agar hancur.
  2. Masukkan santan, susu cair dan susu pekat sambil dikacau...
  3. Bila menggelegak, tutup api dan tuanglah ke dalam acuan sesuka hati... kalau malas ikut akaklah ye...
Untuk kuahnya:
  1. Air daripada 1 tin laici dicampur dengan 2 tin air ( pakai tin laici tadi)
  2. Masukkan 8 sudu gula ( akak rasa kena kurangkanlah.... bagi yang suka manis ok lah)
  3. Bila menggelegak angkat.
  4. Semuanya disejukkan dalam peti sejuk supaya lebih segar bila dimakan.
Untuk yang nak resepi asal boleh rujuk kat blog Kak Nor Secubit Garam ye kat SINI....

3 comments:

  1. salam kak Yus.walaupon nampak cam versi org malas tp org yg buat puding ni mmg rajin.

    Klu malas..dah 'menunjuk' kat pasar Ramadhan lar :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe... gitu pulak ye Atie....:P

      Masak apa hari ni?

      Delete
  2. hehehe.. setuju dgn Kak Atie, kiranya rajin Kak Yus buat taufufa ni sendiri, kalau tngok gbr tak nmpk pun cacat celanya...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails