Dozen Roses Love Note

Thursday, October 27, 2011

Samperit Comel

Assalamualaikum semua....

Petang ni nak berkongsi resepi biskut raya..... mesti macam pelik je orang baca kan.... patutnya berkongsi masa bulan puasa hari tu... Akak ni tak pandai pun buat biskut, sikit2 tu adalah... dan samperit ni antara kuih yang agak banyak ditempah... dan 5 balang kat bawah ni sebenarnya tempahan untuk Deepavali semalam. Tapi nak dijadikan cerita, masa akak nak buat biskut ni resepi akak hilang, sampai sekarang tak jumpa2, tapi nasib baiknya resepi ni akak dah kongsikan dengan cikgu sekolah akak dan biras akak, jadi dengan muka tak malunya terpaksalah akak minta balik... kira buruk siku ke tu.... Sebenarnya ada lagi biskut yang sepatutnya akak siapkan, tapi disebabkan akak balik kampung mengejut hari tu, 5 balang ni je lah yang dapat akak siapkan... tapi alhamdulillah diorang ni cukup memahami... Resepi samperit ni senang je.. jadi sesiapa yang rajin bolehlah mencuba....
Bahan-bahannya:

200 gm butter
160 gm gula ising
2 biji telur
1 sudu teh esen vanilla
4 cawan tepung jagung
1 cawan tepung ubi
Kristal sugar untuk hiasan

Cara-caranya:

Pukul butter dan gula ising
Masukkan telur dan esen vanilla - pukul lagi
Masukkan tepung dan pukul sebati.
Terap mengunakan acuan kat bawah ni...

Taburkan gula kristal 
Bakar pada suhu 150'C hingga kekuningan bawahnya...

P/s: sekarang ni sedang mengumpulkan mood untuk siapkan tempahan tat dah lama tak siap2. Sejak suami akak tak ada ni mood nak memasak pun hilang... walaupun waktu dia ada kat rumah... nak buat cam mana ye... 
Maaf dipohon kepada Wong, Lau Bee Bee dan Azmar yang tak dapat nak siapkan tempahan untuk Khamis lepas dan juga kepada Fadhilah, Ani dan Fira untuk hari Jumaat.

1 comment:

  1. uish tgk kuih semperit nih br teringat nk raya haji nih apa kukis pun x oder @ buat lg (mcmla rajin nk ngukis kan..hehe)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails