Dozen Roses Love Note

Saturday, July 16, 2011

Pai Epal

Assalamualaikum semua...

Masukkan n3 pai yang dimasak pada hari Khamis lepas.... 
Ketua-ketua bidang akak teringin nak makan pai epal dan kak pun cuba-cubalah membuatnya sebab akak tak pernah pun masak pai sebelum ni.... akak godak2 jumpalah resepi kat blok Kak Zai - Teratak Impian
 Inilah hasilnya pai yang akak buat....
 dapatlah 2 ketul kecik untuk dimakan kat rumah... anak2 akak memang tak suka...
 Sesiapa yang nak resepi asal Kak Zai, bolehlah rujuk di sini...
Ini masa dah dimakan2 kat bilik Ketua Bidang...

Akak c n p resepi kat sini ye...

Pai Epal
Sumber : Kak Zai - Teratak Impian
Sumber : Antan Bertingkah
bahan-bahan pastri:

250 gm tepung - guna tepung gandum
50 gm gula icing
150 gm mentega tanpa garam- guna buttercup
1 biji kuning telur
30 gm air dingin- guna air sedikit je (agak2 boleh kepal)
Sehelai kertas minyak
Sedikit beras atau kekacang ( akak tak letak)

Cara-cara

·                    U ntuk membuat lapisan bawah (pastri),ayak tepung bersama gula aising.Gal ramas adunan tepung bersama mentega hingga menjadi seperti serbuk roti.Masukkan kuning telur dan air.Uli hingga menjadi pastri lembut.Bentukkan bulat,bungkus menggunakan plastik dan rehatkan didalam peti sejuk selama sejam.
·                     Panaskan ketuhar pada suhu 180 c.Canaikan pastri dan masukkan didalam tin pai 16cm atau 20cm.Asaingkan sedikit pastri sebagai hiasan.Hiris lebihan pastr pada dinding acuan supaya rata dan tekan sedikit pada setiap lekuk.
·                     Bakar 15 minit.
·                     Sapukan rata putih telur pada kulit pai.Tuang inti dan ratakan.
·                     canai baki pastri dan hiris memanjang.Susun bersilang pada permukaan pai/Sapu kuning telur dan bakar selama 30 - 35 minit.Hidangkan panas bersama krim vanila (jika suka)
Bahan-bahan inti:

4 biji epal hijau (dipotong dadu)
100 gm gula perang (brown sugar)
1 s/k serbuk kayu manis - (akak letak 1/8 sudu)
2 s/b tepung gandum
3 s/b air (utk bancuh tepung)
1 camca perahan limau kasturi( jika suka)- x letak
1 biji kuning telur (utk sapu atas pasri)

Cara:

·                     Masukkan epal dan gula perang dlm periuk dan masakkan sehingga layu.
·                     Masukkan serbk kayu manis dan kacau rata.
·                     Masukkan bancuhan tepung gandum dan kacau rata.
·                     Sejukkan.

4 comments:

  1. Assalamualaikum Yus...teringin rasanya nk mkn pai epal..tentu sedap ni, akak tengok pun dh terliur :)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum:)

    aduhaii..memang tak pernah langsung buat2 pai ni...pandai beli jeee...;)
    nampak di gambar tuuu...bestt jee!:)

    ReplyDelete
  3. Waalaikumsalam Azlina...
    Apa khabar? Harap semuanya ok, pai epal resepi Kak Zai ni memang sdap... ramai pulak yang dah menempah...cubalah... nak buat pun tak susah sangat..

    ReplyDelete
  4. Puan Kartini...

    Cubalah buat.... rasanya tak lah susah sangat....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails