Dozen Roses Love Note

Thursday, June 16, 2011

Pondok yang senget...

Assalamualaikum semua....

N3 petang ni tentang roti pondo inggeris senget yang dibakar semalam....
Kawan sekolah akak Kak Ainizam teringin nak makan lagi selepas makan yang dulu.....

English Cottage Bread

BAHAN-BAHANNYA : untuk 2 buku
400 gram tepung roti
100 gram tepung gandum
60 gram gula halus
8 gram garam halus
20 gram susu tepung
2 1/2 camca teh instant yeast
1 biji  telur A
260 ml air sejuk (dari peti ais)
60 gram mentega
80 gm kentang lenyek ( rebus, lenyek dan timbang)
Sedikit mentega, untuk disapu*
Sedikit gula untuk ditabur*

CARA MEMBUATNYA
  1. Satukan bahan diatas kecuali yang bertanda (*) dan mentega. Gaul hingga semua sebati dan menjadi doh. Tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat adunan yang kenyal dan lembut. Bulat2kan doh, letak dalam bekas dan bungkus bekas tadi dengan plastik, perap 1 jam atau hingga naik sekali ganda.KAEDAH LAIN :-Masukkan semua bahan untuk doh ke dalam Breadmaker, kecuali bahan bertanda (*). Pilih setting untuk "doh" dan tekan "on". Tunggu hingga siap.
  2. Gris acuan berukuran 8 inci x 5 inci x 5 inci dengan mentega. Ketepikan. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara. Kemudian gulung doh tadi seperti swiss roll, kemaskan dan masukkan ke dalam acuan tadi. Biar kan selama 45 minit hingga naik.
  3. Dengan menggunakan pisau tajam, toreh memanjang permukaan roti tadi. Sapu sedikit mentega dan tabur dengan gula. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 30 minit atau kuning keemasan bergantung pada oven masing2.
  4. Bila roti masak, keluar dan sejukkan atas jaringan sepenuhnya...

4 comments:

  1. senget pun sengetlah...janji boleh makan.

    ReplyDelete
  2. salam kak... senget pun tak pe bila poong x nampak senget janji sedap..:)

    ReplyDelete
  3. Lebih baik senget dari tak de langsung...

    ReplyDelete
  4. Amie, Ita n Yatie....

    Memang senget... tapi dah potong sama jer... masuk perut pun lurus je...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails