Dozen Roses Love Note

Monday, March 21, 2011

Jom Pandang Belakang...

Assalamualaikum semua....

N3 hari ni saja suka2 je...kak antan nak ajak semua jenguk belukar belakang rumah kak antan. Kak antan ni jarang2 jenguk kat belakang tu sebab dapur rumah kak antan tak ada tingkap kat belakang, ada pintu je. Pintu pulak jarang2 bukak, jadi sekali-sekali bukak kadang2 tu terkejut jugak tengok kat belakang tu. Kononnya tak ada masa nak jenguk kat belakang tu, kalau cakap kat hubby kak antan, mesti dia senyum je...nyindir le tu...habih dah isterinya sibuk sangat kan....sibuk apa lah tu...
 Banyak pokok2 kat belakang ni hubby kak antan  yang tanam. Ni pokok kaduk yang naik junjung.
 Daun pudina... yang tak pernah dipakai..tak tau dah berapa kali hidup dah berapa kali mati... tiba2 subur je balik...
 Pokok selasih, hubby kak antan baru cucuk2, tak taulah hidup ke tak...
 Pokok ubi kayu... sekali sekala nak makan pucuk buat ulam ke, sayur ke, pecal ke.. boleh sangat...
 Haaa..... inilah dia pokok ulam raja yang along campak2 je benihnya dulu... sekarang dah merimbun kat belakang rumah akak...
 Pokok bawang kak antan, ingatkan dah mati, rupanya bertambah subur....
 Pokok limau purut, dulu lagi besar, buah dah bergayut-gayut pun, hubby kak antan dan cantas, sekarang dah naik pucuk baru.
Di celah2 ulam raja tu, tumbuh pulak kunyit yang dicampak.. kalau buat masak lemak labu, sedap ni masuk daun kunyit...
serai yang belum sempat ditrim...
Pokok pandan... yang belakang rumah tak berapa rimbun sebab naung dengan pokok belimbing, yang merimbunnya yang kat depan rumah...
Buah belimbing buluh yang tengah membesar... dah bergayut-gayut dah tu...
Pokok kari, induknya tak elok kena serang dengan ulat. Inilah untungnya kan masih ada tanah kat belakang rumah... sebab itulah kak antan tak buat renovation kat belakang ni...sayang tanah....cakap je lah tak de duit..
Tetiba di celah-celah semak tu, ada pokok semalu ni... kadang-kadang terfikir kak antan kalaulah anak2 gadis sekarang ni ibarat pokok semalu mesti gejala sosial kita berkurang kan... ye lah pokok semalu ni bunga dia cantik jugak dipandang sebab warnanya pink, tapi daunnya kalau disentuh, tertutup malu, kalau ditarik kasar terluka jari sebab batangnya yang berduri...(Takut memikirkan anak-anak kak antan yang akan membesar dalam persekitaran yang begitu membimbangkan sekarang)

3 comments:

  1. wah rajin nye kak antan berkebun..mcm2 pokok tanam... :)

    ReplyDelete
  2. Murni... yang rajin menanam tu suami akak.... nasib baik pokok2 tu jenis tahan lasak... kalau tak mati dah sebab akak...

    ReplyDelete
  3. senang tu..tak payah gi pasar..tinggal petik jer kat belakang rumah....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails