Dozen Roses Love Note

Wednesday, April 20, 2011

Kuih Tako


Assalamualaikum semua...

N3 hari ni tentang kuih tako yang kak antan buat petang tadi. Dah lama sebenarnya teringin nak buat, tambah2 lagi bila setiap hari dok memandang pokok pandan yang semakin besar dan merimbun. Jadi hari ni barulah impian terlaksana...
Resepi kuih tako ni akak dapat semasa mengajar di SMK Pandan Jaya dulu daripada seorang rakan guru. Kalau tak silap kak antan, Kak Masriah namanya...sorry ye akak, sebab dah lama dah lupa nama, yelah dah hampir 13 tahun akak tinggalkan Pandan Jaya. Minta halal ye bila resepi ni dikongsikan di sini.

Bahan2nya
(bahagian bawah)
  • 1 cawan tepung jagung
  • 6 cawan air
  • 1 cawan air daun pandan
  • 2 1/2 senduk gula
(bahagian atas)

  • 1 cawan tepung jagung
  • 7 cawan santan
  • sedikit garam
Caranya

Sama je bahagian atas dan bawah,campur semua bahan, kacau atas api sederhana sehingga menggelegak dan tuangkan ke dalam acuannya.
Untuk bahagian atas pun diulang cara yang sama...


# Sepatutnya dimasukkan sengkuang cina di bahagian bawahnya, tapi kali ni akak tak masukkan...

1 comment:

  1. sedapnya kuih tako ni kak lama tak mkn nk buat malas tumpang mkn sini jer lah yer..hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails