Dozen Roses Love Note

Sunday, February 13, 2011

Asam Pedas Ayam

Assalamualaikum semua.....
Dah siap makan semua...kak antan dah banyak hari dok mengidam nak makan asam pedas ayam yang macam kat rumah Kak Nor. Mengidam? aish...bukan mengidam yang tu... rasanya cukup dah kot 5 orang. Lagipun kak antan kalau mengandung alamatnya dapur tak berasap sebab alahnya teruk sangat. Walaupun ikut resepi macam yang kat rumah Kak Nor, tapi adalah jugak yang diubah2 sebab bahan2 yang tidak mengizinkan. Jadi jom lah kita makan....

ASAM PEDAS AYAM
resipi : Ana Wahid
sumber : K.Nor@SecubitGaram

Bahan2nya:-
bahan kisar *
* 20 tangkai lada kering- digunting dan direbus terlebih dahulu
* 1 labu bawang besar
* 4 bawang putih
* 2 inci halia

*2 biji buah keras dan sedikit belacan (akak tambah)

6-8 ketul ayam - di bersihkan
segenggam asam jawa - diramas dgn 1 cawan air
1 sudu besar halba ~ k.nor letak 1 sudu kecil ( sama akak pun letak 1 sudu kecil)
1 sudu besar lada hitam- ditumbuk halus
1 batang serai - diketuk (akak letak 2 batang)
daun kesum - ikut suka banyaknya ( huhuhu...ini yang sedihnya, daun kesum xde..x lengkap asam pedas akak)
1 biji tomato - dibelah empat (akak tak de tomato jadi akak gantikan dengan 5 biji belimbing buluh )
1 liter air atau lebih ikut suka sama ada nk pekat atau cair kuahnya
garam dan gula secukup rasa
minyak untuk menumis


Cara-caranya:-
1. panaskan minyak, tumiskan halba dan 2 senduk bahan2 kisar sehingga naik bau dan garing
2. masukkan air asam jawa dan kacau sebentar lalu masukkan air , serai , lada hitam, kacau dan tunggu sehingga mendidih
3. masukkan ayam, daun kesum dan dan masak selama 15 - 20 minit dan akhir sekali masukkan belimbing, gula dan garam secukup rasa
* masam dan pekat atau cair kuahnyer ikut selera masing2*
siap untuk di hidang dan dimakan

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails