Dozen Roses Love Note

Wednesday, February 9, 2011

Kek Bluberri

Assalamualaikum semua....
Petang ni kak antan bakarkan kek coklat dan kek blueberri yang ditempah oleh Kak Tini dan Hartini. Disebabkan Hartini menempah 1/2 kilo je, jadi kak antan bancuhkan 1 adunan dan dibahagi 2, jadi yang separuh tu bolehlah anak2 kak antan makan.
Comot je kan rupa kek ni... tapi anak2 kak antan suka... kira ok lah tu... jadi jom kita layan resepinya...

Bahan2nya:
  • 250gm butter
  • 200gm gula kastor
  • 4 biji telur gred A
  • 100ml susu cair
  • 250 gm tepung gandum
  • 1 1/2 sudu teh baking powder
  • 2 sudu teh perisa bluberri
  • 4 sudu makan blueberry filling
Cara-cara membuatnya:
  1. Pukul butter dan gula hingga kembang.
  2. Masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul lagi hingga kembang.
  3. Masukkan tepung berselang seli dengan susu cair dan kemudian masukkan perisa bluberri.
  4. Masukkan blueberry filling dan dikacau sebati.
  5. Masukkan ke dalam loyang dan dibakar pada suhu 160' selama 1 jam.
  6. Boleh diletakkan bluberry filling di tengah lapisan adunan sebelum dibakar.
N3 tentang kek2 yang ditempah esok baru boleh dimasukkan, sebab sampai sekarang kek2 tu belum siap dihias.....

2 comments:

  1. sedapnyer....
    ni dah singgah ni tak kan tak de tapaw tuk bawak balik... hihihi... sepotong pun jadilah...

    ReplyDelete
  2. Nanti akak tengok, kalau ada lagi akak tapaw kan ye...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails