Dozen Roses Love Note

Sunday, February 13, 2011

Donat

Assalamualaikum semua....
N3 untuk minum petang tadi...Melayan anak2 yang nakkan donat yang ada coklat. Jadi kak antan celupkan coklat diorang taburkan coklat rice dan yang warna-warni tu..kak antan pun tak tau apa namanya..Resepi donat ni kak antan ambik kat blog Yatiememories, jadi kalau nak tengok akak link kat sini....tq ye Yatie...akak c n p resepinya kat bawah ye....
Bahan2nya:

Bahan-bahan ( Untuk Pelbagai Jenis Kuih-Muih Yg memerlukan doh yg lembut) )

  • 500g Tepung Berprotein Tinggi (guna tpg gandum pun ok)
  • 1 Peket Yis Segera-11gram (jenama MAURIPAN atau apa2 jenama)
  • 50g Marjerin/butter
  • 1 Sudu makan(penuh) Shortening(lelemak sayuran)
  • 2 Sudu mkn (penuh) gula pasir
  • 2 Sudu mkn Susu Pekat / 2 Sudu mkn Susu Tepung [ikut citarasa]
  • 1 Biji Telur
  • 1/2 Sudu Teh Garam
  • Gula Halus atau topping kegemaran anda
  • 190ml-200ml Air Suam2 kuku(bergantung pd kualiti tepung)
Cara-cara Membuatnya:

  1. Di dalam bekas yang agak besar,tuangkan air suam. Masukkan yis segera,gula pasir,susu,marjerin dan shortening.Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.
  2. Setelah yis mula berbuih,ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dpukul sedikit dan juga garam.
  3. Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu(bila dah sebati tu dkacau satu arah je mggunakan sudu).
  4. Ayak lagi tepung selebihnya,gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan tangan.
  5. Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan..(sisa2 tepung kat dlm bekas tu semua bersih).Doh dah siap.
  6. Doh tidak perlu direhatkan,(kalau nak rehatkan pun boleh gak selama 5-10min)boleh terus sahaja dicanai setebal stngah inci(agak2 je) Boleh tmbh sedikit2 tepung jika adunan agak lembik ketika ini..Terap doh mengikut acuan donut atau bentuk kesukaan anda..Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dpanaskan dengan api perlahan..Gunakan minyak yang banyak untuk mengoreng.
  7. Setelah minyak agak panas(jgn terlalu panas,nanti donut gorengan pertama agak hangus)perlahankan sedikit api,masukkan donut tetapi jgn terlampau penuh sebab donut ni akan mngembang lagi ketika digoreng(sbb adunan mengandungi telur)
  8. Goreng sehingga kekuningan dan toskan. Sedia utk dhidangkan bersama gula halus atau topping kegemaran anda. SELAMAT MENCUBA.. ^_^

3 comments:

  1. Assalamualaikum Yus,
    Cantik gebu donat tu....ada topping coklat,lagilah menyelerakan... mmng kegemaran anak2 kan...
    Asam pedas kat bawah tu buat Yatie terliur jek...asam pedas mmng kegemaran Yatie....

    ReplyDelete
  2. wahhh donut..cam kat kedai dah tu donut nye..nak 5 ketui..feberet neh

    ReplyDelete
  3. Yatie, asam pedas tu memang sedap, cubalah..

    Izah, nanti akak poskan ye...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails