Dozen Roses Love Note

Monday, February 14, 2011

Kek Pisang


Assalamualaikum semua....
Petang tadi masa singgah kedai, anak2 merengek minta belikan pisang. Jadi belilah sesikat pisang berangan. Jadi teringin pulak nak buat kek pisang. Cubalah cari kat mana2 yang dapat resipi. Jadi akhirnya jadilah kek pisang kat atas ni. Kak ambik resipi Yani daripada MyR tapi ada yang diubahsuai sama ada bahannya ataupun cara nak membuatnya. Jadi kalau sapa2 nak resipi asal, boleh klik kat sini....Jadi jom tengok resepi asal yang kak antan alter sikit2 tu.


Bahan2nya

  • 2 1/2 biji pisang dilecek
  • 140 gm butter
  • 100 gm gula
  • 2 biji telur
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 2 sudu besar fresh cream
  • 200 gm tepung gandum
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • sedikit coklat rice
Cara2
  1. Pukul butter dengan gula sehingga kembang
  2. Masukkan telur satu persatu dan dikacau rata
  3. Masukkan tepung yang sudah diayak bersama2 soda dan baking powder
  4. Masukkan pisang dan esen vanilla
  5. Akhir sekali masukkan fresh cream dan coklat rice
  6. Kacau sebati dan bakar pada suhu 160' selama 1 jam
# Cara membuatnya akak ubah sikit sebab kuantiti telur yang sikit, jadi susah nak pukul pakai mixer. Jadi kek akak mungkin tak begitu gebu, tapi rasanya tetap sedap...sori ye Yani akak pandai2 je ubah...
Tapi yang jadi masalhnya sekarang, disebabkan anak2 akak tak berapa sihat pulak, jadi diorang semua tak nak makan...selalunya berebut2. Esok pulak cuti, kalau kerja, boleh bawa ke sekolah...macam manalah nak habiskan kek ni... huhuhu...
Haaa...masih ingat cerita jiran kak antan, yang kak antan buatkan kek sempena CNY hari tu, tadi masa akak keluar bukak pagar masa hubby akak balik dari Kuantan tadi, dia hulurkan benda2 ni dalam hujan2 lebat tu. Itulah yang selalu buatkan akak dan hubby segan dengan jiran akak ni... macam2 dia bagi kalau dia sambut CNY..

2 comments:

  1. salam maulidur rasul kak Antan...apa khabar kak?..sorry lately ni bz sgt..byk dh tertinggal n3 akak ni...sedap nengok kek ni..ada lagi ke nk tapau ler skit...hehe

    ReplyDelete
  2. salam kak, sedapnyaaa kek pisang kak, tringin lak nak mkn..huhu, sronoknye tgk kak rajin wat kek, xtau nak try yg mana satu semu menarik:)..xabis katam lagi entry cheesecake akak, btw im a cake lover..hihi

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails