Dozen Roses Love Note

Thursday, February 17, 2011

Kebetulan dan Kenangan Lalu.....

Assalamualaikum semua....
Hari ni kak antan masukkan n3 bukan tentang masak-memasak, tapi tentang aktiviti di sekolah kak antan dan tentang kenangan lama yang sering datang mengusik jiwa... Sebenarnya aktiviti ni dah hampir 2 minggu berlangsung tapi tak sempat nak dimasukkan n3, jadi hari ni curi2 masukkan n3 ni sebab sebenarnya kak antan sekarang ni sibuk dengan tugas2 hakiki yang perlu disiapkan..tugas2 kat sekolah le...masak-memasak kan tugas sampingan...tapi masak untuk anak2 n hubby makan tu hakiki lah jugak kan...

Oklah berbalik aktiviti dan kenangan kat atas tadi tu, sebenarnya tahun ni kak antan ditugaskan mengajar subjek Kesusasteraan Melayu, sebab guru asalnya dah bertukar sekolah. Memang le masa kat UPM dulu minornya KM ni, tapi sejak mengajar dari Julai 1995 tidak pernah ku tahu apa yang terjadi dalam KM ni. Tiba2 tahun ni kena mengajar dan kebetulannya pulak tahun lepas sukatan untuk KM juga bertukar. Jadi bila dapat je buku2 teks untuk KM ni kak antan pun belek2 lah isi kandungannya, tiba2 mataku terpaku pada tajuk Nyanyi Sunyi Di Desa Sepi karya Firdaus Abdullah, maka terimbaulah kenangan lalu sewaktu aku masih bergelar pelajar...ceewah kan cikgu sastera tahun ni...

Sebenarnya semasa di UPM dulu, kami kena adakan Program Malam Pengucapan Puisi, jadi sajak kat atas tu merupakan salah satu sajak yang dipilih untuk dilagukan oleh kumpulan koir, jadi salah sorang ahli kumpulan tu kak antan lah. Sebenarnya kalau program2 lain sbelum tu kak antan dan kawan2 baik kak antan lebih sukakan bidang tarian, tapi masa Malam Pengucapan Puisi ni hubby kak antan (masa tu belum bertunang pun lagi) dah warning2 tak suka, jadi kat bawah pentas je lah jawabnya...tapi tak pe, memang itulah yang sepatutnya...

Tiba-tiba.....(ada unsur suspen tak?)untuk Majlis Bulan Bahasa dan Kemanusiaan tadi kak antan kena sediakan satu persembahan untuk majlis perasmian...blur jugak sekejap...apalah aku nak buat...maka teringatlah kak antan akan sajak kat atas ni, maka dicarilah olehku pelajar2 yang sanggup membuat persembahan tersebut dan kedapatanlah olehku seramai 10 orang yang sanggup tapi...... bila tiba hari jadinya hanya 6 orang sahaja yang tinggal. Apalah dayaku...hanya itulah yang mampu aku lakukan...macam prosa klasik lah pulak kan...namun alhamdulillah walau ada kekurangannya, tak adalah pulak kak antan dengar yang negatif
Jadi inilah rupa kejadiannya, itulah rupa anak2 murid kak antan yang sanggup membuat persembahan pada hari tersebut. Murid2 kak antan ni selepas persembahan, mereka minta maaf dengan kak antan sebab mereka sedar yang meraka tak cukup persediaan, namun jawapan kak antan mereka pasti dah melakukan yang terbaik dan jadikan apa yang berlaku hari itu sebagai kenangan yang akan mereka simpan untuk hari tua seperti kak antan.

Tiba2 hari ni...tiba2 lagi...semasa kak antan masuk ke salah satu kelas yang kak antan ajar, kak antan terpandang di papan putih mereka...Are You Still Playing Your Flute...aik...macam pernah dengar je...itu salah satu poem teks sastera dalam BI tingkatan 4 dan 5, dan bila dibaca memang benarlah penulisnya ialah Zurinah Hassan dan semasa dulu kak antan membacanya dalam versi BM Masihkah Kau Bermain Seruling....dan kami juga pernah adakan aktiviti Sepetang Bersama Zurinah Hassan...dan semasa inilah Zurinah Hassan mendeklamasikan sajak tersebut, banyak betul kenangannya tentang sastera ni, jadi memang wajarlah kot tahun ni kak antan mengajar sastera...

# kenangan lama begitu indah sekiranya dikenang....pasti kusimpan kukuh dalam lipatan kenanganku....

1 comment:

  1. aSaya mencari sajak nyanyi sunyi di desa sepi..kalau awak ada simpan...boleh x awak emailkan kepada saya
    Faiz_923@yahoo.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails