Dozen Roses Love Note

Tuesday, December 21, 2010

Tertunai Hajat di Hati

Assalamualaikum semua, n3 kali ni tentang minum petang keluarga cik antan tadi... haaa... tertunai hajat di hati cik antan nak makan bubur Asyura utara. Sebenarnya malu jugak nak tunjuk sebab asyura ni agak lembik sikit, tapi tak apalah asal cik antan dah dapat makan. Tengok...tak cantik rupanya, resepinya main agak2 je... sebab nak buat sikit je kan... jadi, sapa2 yang nak buat kena pandai2 lah ubah suai resepi ni ye....
Resepi Bubur Asyura Utara
Bahan-bahan:
  • 400gm tepung beras
  • 2 liter air
  • 400ml santan pekat
  • 2 tongkol jagung
  • 6 ulas nangka ( potong dadu )
  • 4 biji pisang ( potong nipis )
  • 100gm kacang hijau ( direbus )
  • 50 gm kacang tanah ( disangai )
  • Daun pandan
  • Gula pasir secukupnya
  • 200gm gula merah ( masak )
Cara-caranya:
  1. Larut tepung dan air dan kacau di atas api.
  2. Masukkan santan pekat dan daun pandan, kacau seketika.
  3. Masukkan gula pasir dan gula merah. Kacau hingga agak pekat.
  4. Masukkan jagung, nangka, pisang, kacang tanah dan kacang hijau.
  5. Kacau hingga betul2 masak.
  6. Sejukkan dan bolehlah dipotong.
# Bahan-bahan lain yang boleh dimasukkan ialah keledek dan keladi yang direbus terlebih dahulu. Sukatan di atas boleh diubah suai mengikut selera.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails