Dozen Roses Love Note

Wednesday, December 15, 2010

Bubur Asyura

Assalamualaikum. Alhamdulillah, diam tak diam kita dah masuk musim asyura...jadi tadi cik antan menolong kejiranan cik antan memasak bubur asyura. Kalau tak silap cik antan ni asyura kawasan tengah kan....ala2 bubur lambuk gitu. ni asyura yang dah hampir masak....
Ini pulak daging yang ditumis untuk dimasukkan ke dalam bubur tadi. Antara bahan2 yang dimasukkan selain daging ialah beras, kacang yang berjenis2, kacang kuda, kacang tanah, kacang hijau, kacang merah...katanya seelok2nya 7 jenis kacang. Selain tu dimasukkan jugak jagung dan barli. Cik antan pun tak pandai sangat masak bubur asyura ni...
Ini pulak masa awal2...tengok tengah menggelegak tu....tapi walau apa2pun cik antan mesti teringat pada keenakan bubur asyura utara yang lemak manis tu. Teringin sangat nak makan. InsyaAllah akan cik antan buat nanti sekadar untuk makan2 dengan anak2. Tapi kena cari bahan2nya dulu seperti nangka, pisang, keledek, jagung dan macam2 lagilah.
Ini pulak menu berbuka puasa kami sekeluarga tadi. Masak lemak labu dan ikan terubuk masin goreng ditabur bawang goreng. Alhamdulillah anak2 cik antan pun berpuasa kecuali si kecik 2 orang tu je. Cik antan pun tak memaksa si Aqil berpuasa sebab dia baru 5 tahun. Tapi tadi dia berpuasa jugak sampai pukul 2 petang, padahal tak kejut pun dia bangun sahur pagi tadi. Harap2nya tahun depan bolehlah dia berpuasa penuh satu hari.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails