Dozen Roses Love Note

Monday, December 27, 2010

Pucuk Mengkudu Masak Lemak

Assalamualaikum semua....
Hari ni cik antan mula bekerja ke Banting semula, 3 hari lah nampak gayanya berulang alik ke Banting. Letih rasanya memandu ke Banting dari Kajang...ye lah jauh..tapi itulah tuntutan tugas yang perlu dilaksanakan kerana Allah... Balik dari Banting tadi badan dah betul2 terasa letih, tapi perlu jugak ke dapur memasak untuk makan malam ni. Jadi inilah hasilnya pucuk mengkudu masak lemak, pucuk mengkudu ni cik antan bawa balik dari Mentakab semalam, sepatutnya pucuk mengkudu ni dimasak dengan ikan. Kalau adik ipar cik antan di Kota Bharu dia masak dengan isi ikan rebus. Tapi dalam peti sejuk tak de pulak ikan yang sesuai, dan akhirnya setelah dicadangkan oleh hubby cik antan, maka pucuk mengkudu tu dimasak dengan ayam...Bila dirasa sedap.....tekak kami sekeluarga lah, jadi sesiapa yang nak mencuba bolehlah....Sebenarnya tak de lah resepi yang betul2, ini main campak2 je ni. Daun mengkudu tu cik antan potong2 dan rebus dulu sebab nak buang pahitnya. Lepas tu cik antan masukkan bawang merah yang dihiris, santan dan serbuk kunyit. Kemudian masukkan ayam, masak hingga ayam masak. Kalau tumbuk kunyit hidup lagi sedap sebenarnya...tapi badan dah letih sesangat...kalau masuk cili padi pun sedap kot, tapi sebab ingat nak makan dengan sambal tempoyak, jadi cik antan tak lah campurkan cili padi. Jadi sesiapa yang ada pucuk mengkudu tu cubalah.....pucuk mengkudu ni pun elok untuk kesihatan.....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails