Dozen Roses Love Note

Saturday, December 11, 2010

Gulai Tempoyak Ikan Patin

Lepas maghrib semalam hubby dengan cik antan ke Giant sebab nak beli barang sikit. Dalam pada dok memilih barang tu cik antan tengok hubby beria-ria memilih bunga kantan dan daun kesum ( cik antan tanam daun kesum kat belakang rumah tak hidup2...nape ye...). Ingatkan dia nak masak asam pedas. Bila bangun pagi tadi lepas sarapan dia dah keluarkan ikan patin dari peti sejuk...dah tau dah...nak makan gulai tempoyak ikan patin ler tu....mak mertua cik antan baru jer bagi tempoyak. jadi inilah hasilnya.....
Disebabkan jodoh dah dengan orang Pahang, tambahan pula orang Pahangnya pun berasal dari Bandar Ikan Patin...kenalah ambik tahu jugak sedikit sebanyak cara memasak orang Pahang walaupun tak mungkin dapat menandingi kesedapan masakan ibunya...

Resepi Gulai Tempoyak Ikan Patin

Bahan-bahannya:
  • 2 ekor ikan patin
  • 10 tangkai cili padi (bergantung pada tahap kepedasan masing2)
  • 1" kunyit hidup
  • 2 - 3 sudu besar tempoyak
  • Daun kesum
  • Bunga kantan
  • garam
  • asam keping ( ikut selera masing2)

Cara memasaknya:

  1. Cili padi dan kunyit hidup ditumbuk.
  2. Masukkan dalam periuk tambah sedikit air dan masak hingga kering.
  3. Kemudian masukkan air dan tempoyak.
  4. Masukkan ikan, daun kesum, bunga kantan dan asam keping.
  5. Masukkan garam. Masaklah hingga mendidih.

# Petua yang cik antan dapat semasa mengajar di Kuantan dulu daripada pengusaha kantin tempat cik antan mengajar, tempoyak tu diblender dulu sebelum dimasukkan ke dalam periuk supaya kuahnya pekat dan cantik bercampur.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails