Dozen Roses Love Note

Tuesday, January 4, 2011

Apam Pisang

Assalamualaikum semua....
Dah dua hari sekolah dibuka, kak antan sudah semestinyalah bertambah sibuk dengan jadual tugas dan rutin harian dengan anak2. Tapi hari ni curi2 jugak masa buat apam ni untuk minum petang. Keinginan nak mengukus apam ni dah lama sejak rakan kak antan Ayu @ Dinismum buat dan bawanya ke Banting dulu. Katanya resepi diambil dari blog DTS Cik Mat yang terror memasak tu.
Kebetulannya hari ni salah seorang rakan kak antan Hartini ada bawa pisang berangan ke sekolah, jadi kak antan dapatlah dalam 3 biji.Kak antan pulak dapat yang dah agak ranum jadi tertunailah hajat di hati. Balik godak2 lah laptop ni cari resepi. Jadi resepinya kak antan ambil dari Blog DTS dan resepinya boleh dirujuk di sini...Terima kasih ye Mat...akak minta halal ye...
Jom layan resepi yang kak antan buat...Memang sedap sangat apam ni....janganlah dikisah sangat gambar apam akak tu, jadi berbintil2 tu sebab pisang tak dilenyek betul2 halus.

Apam Pisang

Bahan-Bahannya
1 cawan tepung gandum*
1/2 camca teh baking powder*(*digaul dan diayak)
2 biji telur gred A
100 ml minyak jagung (atau mentega cair)
1/4 cawan gula perang
4 biji pisang emas, sederhana besar*(kak antan guna 3 biji pisang berangan)
1/2 camca teh soda bicarbonate*
Secubit garam*(*disatukan dan lecek hingga halus)

Cara membuatnya

  1. Pukul minyak, gula dan telur hingga sebati menggunakan whisk. Masukkan pisang lecek, gaul rata. Masukkan pula tepung, kacau hingga sebati. Ketepikan.
  2. Panaskan kukusan, sediakan acuan kegemaran (mat guna acuan kecil2), sapu dengan sedikit minyak pada acuan, panaskan 2 minit. Tuang adunan apam 3/4 penuh dan kukus 12 - 15 minit. Buat hingga siap. Kak antan guna bekas besar, jadi perlu dikukus 30-45 minit.
  3. Keluarkan dan boleh dihidang bersama kelapa parut atau begitu sahaja. Balut tutup kukus dengan kitchen towel untuk mengelakkan air menitis atas apam..

2 comments:

  1. yang ini pun fav kite tau.aduh lapo lah pulak huwaa....

    ReplyDelete
  2. Senang sangat nak buatnya lea...cubalah...resepi CMG.....sedap....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails