Dozen Roses Love Note

Monday, January 10, 2011

Sup Ikan Kikik Mak Iloi-Iloi

Assalamualaikum semua...
N3 hari ni sebelum tidur dan sambil tunggu Talam Tokyo masak, hubby kak antan minta buatkan Talam Tokyo untuk dibawa ke pejabatnya esok, ada majlis perpisahan untuk salah seorang staffnya yang bertukar bahagian. Sup ikan kat atas tu untuk makan malam tadi, bila hari2 bekerja ni, masak pun yang simple2 je, main campak2 je...memang tak de planning langsung, mana yang ada dalam peti sejuk je lah...Tak nak bebel panjang, dah ngantuk, Talam Tokyo pun dah masak...gambar talam esok ye....Jom layan resepi sup ikan kikik kak antan yang dicampak2 je..

Sup Ikan Kikik

  • 3 ekor ikan kikik
  • 1' halia
  • 3 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • bunga lawang, bunga cengkih, kulit kayu manis serba sedikit
  • sebatang lobak yang dihiris nipis
  • garam
Cara-caranya:
  1. Tumiskan bawang merah, bawang putih, halia, bunga lawang, bunga cengkih dan kulit kayu manis
  2. Bila dah kuning masukkan air secukupnya
  3. Masukkan karot.
  4. Bila karot separuh lembut, masukkan ikan dan kemudian garam. Tunggu sehingga masak.
p/s: Lebih sedap kalau ditambah suun...

1 comment:

  1. salam Yus... sedap sup ikan tu...!! klu dapat hirup kuah dia tu... emmmm!!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails