Dozen Roses Love Note

Monday, January 24, 2011

Ikan Siakap ala-ala Stim

Assalamualaikum semua...
N3 makan malam hari ni, Ikan Siakap ala-ala stim. Resepi ni dah lama kak antan dapat daripada seorang rakan. Sekarang kak antan sendiri tak tahu dia di mana. Betul2 lost contact. Walau apa2pun terima kasih ye Kak Rosni, walaupun resepi ni tak diikut 100 peratus tapi tetap sedap...Nak tau sebab apa ala2 stim? Jom layan resepi.

  • 1 ekor ikan siakap (dilumur dengan bawang putih dan halia yang ditumbuk, beserta garam dan air limau nipis)
  • 5 ulas bawang putih - mayang
  • 1 labu bawang besar - mayang
  • 1" halia - mayang
  • 2 batang serai titik
  • segenggam cili padi - dipotong halus
  • 2 sudu sos tiram ( kak antan tak masukkan sebab tak ada)
  • air limau nipis lagi ( kak antan guna lemon sebab nak habiskan stok)
  • daun bawang - dihiris
Cara-caranya
  1. Panaskan kuali dan masukkan air.
  2. Masukkan ikan berserta dengan bahan2 perapan tadi.
  3. Biarkan air mendidih bersama-sama ikan.
  4. Masukkan semua bahan yang dimayang dan dihiris dan juga serai yang diketuk.
  5. Masukkan juga sos tiram.
  6. perah air asam limau - tutup api.
  7. Hidangkan.
Jadi dah tau sebab apa kak antan kata ala2 stim. Bukannya distim tapi sama macam direbus je kan...tapi rasanya macam ikan yang distim...Kalau nak tahu rasanya...cubalah...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails